OVER THE100HANDS
Verbinding met jezelf, de ander en de omgeving
Sinds de oprichting in 2014 hebben we als The100Hands een geheel eigen vorm van fysiek-interactief dansaanbod ontwikkeld, met een herkenbare signatuur en succes bij publiek van alle leeftijden. Vanuit thuisstad Breda werken we duurzaam samen met partners binnen- en buiten de kunstensector en hebben we een sterke lokale, regionale en internationale basis opgebouwd. Onze voorstellingen en internationale coproducties spelen onder meer in België, China, Denemarken, Duitsland, Kroatië, Nederland, Oostenrijk en Zweden. Met de volste overtuiging én met betrokken mee-makers geven we vorm aan onze missie en visie. Naast oprichters Mojra Vogelnik-Škerlj en Jasper Džuki Jelen zijn Jade van den Hout en Bryan Atmopawiro vaste krachten in de voorstellingen en maakprocessen. Dansers waarmee regelmatig wordt gewerkt zijn Alkis Barbas, Myrthe Marchal, Alison Duarte en Nathalie Schmidt. Componist ArthurMusic en theatervormgeefster Esther Sloots zijn terugkerende krachten in het creatieve team.
VISIE - Medemenselijkiheid
Mensen hebben behoefte aan samenzijn, live én lichamelijk. In ieder samenzijn nemen we onze individuele afkomst, geschiedenis, ervaringen en overtuigingen mee, en wanneer we met elkaar uitwisselen, nemen we iets van elkaars perspectief mee terug de wereld in. The100Hands gelooft in een wereld waarin we samen kunnen stilstaan bij onze interacties om zo sociale afstanden te overbruggen, en dichter bij elkaar, ons lichaam en onszelf te komen: onze medemenselijkheid groeit.
MISSIE - Bewegen tussen ver weg en dicht(er) bij
The100Hands maakt fysiek-interactieve dansvoorstellingen voor alle leeftijden. We herdefiniëren de relatie tussen dansers en publiek door hen dichter bij elkaar en in contact te brengen. In deze theatrale ruimte scheppen we de juiste omstandigheden om de grote impact van dagelijkse vanzelfsprekende interacties tussen mensen in te voelen. Door mobiel, duurzaam en compact te werken kunnen onze kwalitatieve, intieme voorstellingen op zeer uiteenlopende locaties spelen voor lokale en internationale gemeenschappen.
DIT ZIJN WIJ
The100Hands is als organisatie steeds in beweging, een plek waar makers, mogelijk-makers en allerhande andere creatieven en ondersteunende mensen samenwerken.
JASPER DŽUKI JELEN
Artisitek leider / choreograaf
Jasper (NL/SI) heeft een diploma in dans en een achtergrond in vechtsport en theater. Een tiental jaar lang was hij een van de kernleden van het dansgezelschap Arch8/Erik Kaiel, performend in prijswinnend werk, terwijl hij zijn eigen onderzoek uitvoerde op het gebied van partnering en locatiewerk.
Jaspers kracht ligt in het vertalen van concepten naar fysieke en concrete scènes en werkmethodes. Zijn creativiteit is breed inzetbaar en beweegt zich tussen beweging, tekst en geluid. Met gevoeligheid voor psychologische nuances en met de nodige humor buigt hij deze elementen om tot verrassende situaties. In de ontwikkelingsstadia van het werk ontwerpt hij de strategieën voor het artistieke team om een actieve rol te spelen in het maken van beweging, tekst en collectieve dialoog.
MOJRA VOGELNIK ŠKERLJ
Artisitek leider / dramturg
Mojra (SI) heeft een professionele achtergrond in architectuur. Parallel daaraan ontwikkelde ze een specifieke performatieve kwaliteit en een fysieke techniek door de intensieve studie van capoeira, internationale hedendaagse danscursussen en persoonlijk onderzoek op het gebied van improvisatie. Nadat ze in 2010 naar Nederland verhuisde, richtte ze haar vak en focus in met het op internationaal niveau maken, performen en lesgeven.
Binnen The100Hands is zij degene die 'graaft' tot we bij de kern van een idee komen. Ze houdt de lijn binnen de algemene visie strak en ze is uitzonderlijk in de coaching en het fine-tunen van de performers. Ze concentreert zich ook op het gebruik van ruimte binnen een voorstelling en op een milieuverantwoord productie(process) ontwerp. Daarnaast bestudeert ze een traditionele vorm van Hatha-yoga die haar perspectief op observatie, creatie en onderzoek in het algemeen beïnvloedt.
LUCIENNE WOUTERS
Producent
Lucienne (NL) is afgestudeerd aan kunstacademie St. Joost, illustratie, en vervolgde haar studietraject aan Tilburg University, Algemene Cultuurwetenschappen. In combinatie met ervaring in coördinerende functies, is ze in 2022 bij The100Hands in de rol van productiemedewerker gestapt. Naast een warm hart voor de (uitvoerende) kunsten en cultuur is ze ook een echte foodie - haar andere professionele bezigheid.
Ze zoekt altijd naar oplossingen en maakt daarbij veel gebruik van haar Bredase netwerk om de touwtjes aan elkaar te knopen. De vertrouwelijke band met het werk en het gezelschap, welke al gauw ontstond, is haar drijfveer.
'Iedere productie is opnieuw een uitdaging, maar met iedereen samen, kantoor en dansers, slagen we er telkens in om het publiek te ontroeren - en dat is waar we het voor doen.'
JADE VAN DEN HOUT
Mee-makende performer / maker
Jade (NL) is een ervaren performer, docent en opkomende maker. Wisselend tussen verschillende activiteiten, maar altijd terugkerend naar dans, geeft ze haar nieuwsgierigheid naar interactie en mens vorm in een waaier aan projecten. Jade volgde de dansopleiding aan Fontys Hogeschool voor de Kunsten en verdiepte zich na haar intensief in de Fighting Monkey-practice. Sinds 2014 maakt ze deel uit van The100Hands, waarbinnen zij groeide van stagiaire naar co-creërende danser en assistent. Deze samenwerking heeft haar als performer gevormd en Jade aangemoedigd om zich ook als maker te manifesteren. Jade heeft een fascinatie voor cyclisch werken, waarbij ze mensen van alle leeftijden en achtergronden betrekt in een onderzoek naar thema’s, zoals de betekenis van verbinding en het plezier van dansen. In DaybyDay - een van deze terugkerende projecten - voert ze 24-uurs-onderzoeksprojecten uit om meer ruimte te creëren voor nieuwe lokale ontmoetingen.
Jade wordt geïnspireerd door mensen, krijgt energie van schrijven en de natuur, en wil het leven blijven verkennen door middel van dialoog en het werken met het lichaam.
'Enkele van de meest waardevolle ontmoetingen heb ik gehad binnen het werk van The100Hands, waarbij ik het publiek op het podium leerde kennen, beginnend met onbekendheid en eindigend met verwantschap.'
Over haar makerschap: 'Ik zoek naar een manier van maken die als een ritueel uitnodigt om iets uit jezelf te halen, bij de dansers, musici, schrijvers en anderen die ik voor co-creatie uitnodig, en natuurlijk bij het publiek. Daarin wil ik de lerende sparringpartner blijven in plaats van degene die het allemaal moet weten.'
BRYAN ATMOPAWIRO
Mee-makende performer / crew-captain
Bryan (NL) is geboren in Nederland en heeft Javaanse, Surinaamse en Nederlands-Indische roots. Zijn eerste interesse voor beweging begon bij balsporten. Elementen van spel en de dynamiek van een team beïnvloeden hem nog steeds in zijn dagelijkse leven en zijn fysieke praktijk. Na zijn studie aan Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg begon hij zijn ontwikkeling als performer met een focus op de jeugd - van baby’s tot kleuters. Hij ontdekte dit jonge publiek per toeval, maar ervaart daar een blijvende fascinatie voor de directheid en eerlijkheid waarmee ze reageren: wiebelen op de stoelen, meedeinen op de muziek of roepen van genot.
Bij The100Hands speelt Bryan in bijna alle voorstellingen. Heel toepasselijk voor The100Hands, staat hij het liefst tussen het publiek, hun gezichten zichtbaar en de nabijheid voelbaar. Achter de schermen vervult Bryan de rol van repetitor en captain van teams op tournee, terwijl hij ook zijn eerste stappen als maker zet. Hij is nieuwsgierig naar de interactieve driehoeksrelatie performer-kind-verzorger en verkenning van zijn makerschap vanuit een doorgaande reflectie op (zijn eigen) identiteit.
Het werken met The100Hands inspireert hem om te blijven verbinden vanuit een speelsheid met zijn intuïtie en kwetsbaarheid als krachtig kompas.
'Bij The100Hands hopen we ons publiek een ruimte te kunnen bieden waarin ze zich veilig voelen; dat ze voelen dat ze een keuze hebben. Vanuit die plek hoop ik de afstand tussen de performer en het publiek te overbruggen door ze deelgenoot te maken.'
Over zijn makerschap: 'Al mijn hele carrière dans ik voor een jong en heel jong publiek. De specifieke en bijzondere verbinding die er met (heel) jong publiek kan worden aangegaan, fascineert mij enorm en heeft naar mijn mening ons als mens nog veel te leren. Vooral ben ik nieuwsgierig naar de interactie driehoek tussen danser, (jong) kind en ouder/verzorger.'
MYRTHE MARCHAL
Performer
Myrthe (NL) is afgestudeerd als professioneel danser op Fontys Hogeschool voor de Kunsten en is tijdens haar studie onderzoek aan gegaan binnen de martial arts. Daarin ontwikkelde ze specifieke technieken, bewegingspatronen, vocabulaire en fysiek reactievermogen, die ze nu integreert in haar hedendaagse dansstijl. Naast het blijven ontwikkelen als performer, is Myrthe zich ook aan het verdiepen in verschillende trainingsmethoden, waaronder ‘free weight body work’. In de onvoorspelbaarheid van partnering en het interactieve werk van The100Hands krijgt ze veelvuldig de kans om de gecombineerde kennis toe te passen in een verscheidenheid aan fysieke situaties.
Als onderdeel van het dansersteam van The100Hands, brengt Myrthe een scherpe en sterke fysieke kwaliteit met zich mee om velen uit te dagen, samen met een aandachtig luisteren en creatief antwoord op datgene waar aan gewerkt wordt. Wat haar werk binnen The100Hands blijft drijven is de spirit van samenwerking en oprechte verbinding met zowel haar collega's als het publiek.
ALKIS BARBAS
Performer
Alkis (GR) is een Griekse performer met een gemengde achtergrond in dans en theater. Hij heeft een bacheloropleiding dans en choreografie afgerond aan de ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem en woont sindsdien in Nederland. Twee thema's die zijn inspiratie voeden zijn: speelsheid - in perceptie, in het vertellen van verhalen en het verbeelden van het leven, en wat het lichaam te zeggen heeft. Hij verkent deze thema's zowel in zijn werk als in het leiden van workshops. Naast dansen groeit Alkis als begeleider van The Work that Reconnects (van Joanna Macy), waarbij hij instrumenten en ervaringen van beide rollen (danser en begeleider) verweeft tot wederzijds voordeel.
Alkis treedt sinds 2020 op in producties van The100Hands en blijft groeien in de open en respectvolle sfeer die kenmerkend is voor de repetities van het gezelschap. Naast de andere performers brengt hij zijn eigen fysieke taal in, die beïnvloed is door straattheater, urban dance, contactimprovisatie, volksdansen en martial arts.
'Tijdens de voorstellingen worden onze toeschouwers vaak verrast door de levendigheid van de ervaring die ze krijgen aangeboden en vergeten ze te proberen het kunstwerk 'te begrijpen'. Dit is een geschenk voor mij als performer, en ik heb dit sterkst ervaren in het werk van The100Hands.'
ALISON DUARTE
Performer
Alison is geboren in Portalegre (Portugal) maar zijn wortels reiken verder naar het zuiden, naar Angola. Zijn eerste contact met dans was via de electro-dansstijl van waaruit hij doorstroomde naar battles, de hiphop-cultuur en freestyle. In 2014 werd hij toegelaten tot de Escola Superior de Dança in Lissabon, in 2017 werd hij geselecteerd voor een Erasmus uitwisselingsprogramma met de Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg, waar hij een vaste student werd van de Contemporary Urban afdeling en in 2019 zijn Bachelor-diploma behaalde.
Direct na zijn afstuderen speelde Alison in 'We Shall Return' van Rohiet Tion Poe Gie, een stuk dat hiphop-elementen combineert met fysieke hedendaagse dans en dat een springplank is geweest voor zijn eigen ontwikkeling als professioneel danser. Daarnaast heeft hij opgetreden met het Nederlandse gezelschap Backbone en in de opera 'Romeo en Julia' bij het Opernhaus Zürich.
Naast het werk van The100Hands ('Out of the box', 'Waar je uit komt as je weggaat') danst hij ook in Jade van den Hout’s voorstelling Cracking the Shell of Dance. Naast zijn werk als danser vormt de hiphop-danscultuur nog steeds een sterk deel van Alison's leven; hij blijft naar dance battles en cyphers gaan en zijn stijl van lesgeven ontwikkelen.
NATHALIE SCHMIDT
Performer
Nathalie is geboren en getogen in Nederland. Ze begon op zestienjarige leeftijd aan de MBO Show Allround-opleiding van Rijn IJssel te Arnhem, en studeerde vervolgens verder aan Fontys Hogeschool voor Kunsten aan de Contemporary Urban-opleiding, waar ze in 2022 afstudeerde.
Nathalie uitte zich al van jongs af aan eerder in fysieke in plaats van verbale vorm, of dat nu in haar dagelijks leven was of in diverse sportactiviteiten. Op een natuurlijke wijze had ze onbewust een sterke connectie met haar eigen persoonlijke lichamelijke expressie. Tegenwoordig brengt Nathalie deze non-verbale communicatie steeds terug in haar dans. Ze streeft ernaar om een non-verbale dialoog te voeren met het publiek, om zo de mensen die toekijken te kunnen laten voelen en ervaren wat zij zelf op dat moment ervaart.
Nathalie is een van de vier dansers van de voorstelling 'Out of the Box'.
'Werken met The100Hands betekent voor mij onder andere om de grens tussen ‘wij zijn de dansers en jullie het publiek’ te wissen. Wij zijn met elkaar gezamenlijk één geheel van de voorstelling.'
ABEL TON
Muzikant
Abel studeerde af van de Academy of Music and Performing Arts bij Fontys in Tilburg. Naast dat Abel bouwt aan een sterke basis met jazz- en klassiek gitaar, onderzoekt hij ook veel samenwerkingen met andere disciplines. Abel gelooft dat er geen grenzen zijn tussen kunstvormen. Door middel van zowel vrije improvisatie als compositie onderzoekt Abel dit onbegrensde gebied van artistieke expressie. Met zijn arsenaal aan gitaareffecten creëert Abel eindeloos nieuwe geluidskleuren voor elk type energie. Binnen The100Hands ondersteunt Abel de uitvoering van ‘Exchange Project’ met live muziek en geluidseffecten.
ESTHER SLOOTS
Theatervormgever
Esther is een Nederlandse kostuumontwerper, scenograaf en theatermaker, met een afgeronde studie aan de Toneelacademie in Maastricht. Na het behalen van haar diploma in 2019 werd ze o.a. een bevlogen kostuumontwerpster voor The100Hands. In nauwe samenwerking met het artistieke team ontwerpt en creëert ze kostuums die de visie van het gezelschap versterken en de dansers in staat stellen hun expressie volledig tot uiting te brengen. Daarnaast adviseert ze ook regelmatig bij het decorontwerp.
Dans heeft van kinds af aan als een speciale plaats in haar hart en heeft haar gevormd tot wie zij vandaag de dag is. Daarnaast heeft zij een diepe fascinatie voor de drijfveer van de mens en blijft ze tijdens haar werk voortdurend op zoek naar vrijheid en speelse uitingen.
De samenwerking met The100Hands geeft haar de kans geeft om voortdurend haar eigen signatuur te onderzoeken. De delicate balans tussen esthetiek en functionaliteit is een doorlopende zoektocht. Een quote die diep weerklinkt in haar werk bij.
‘Dans is de taal waarin het onzegbare spreekt, en kostuums zijn de kleuren die die taal tot leven brengen.’
ARTHUR MUSIC
Componist
Al op jonge leeftijd startte Arthur met het maken van muziek en speelde in verschillende rock- en crossover bands. Na zijn studie muziektherapie en kunstmanagement aan de Universiteit Nijmegen leerde hij vluchtelingen en probleemkinderen muziek te spelen, om zo hun eigenwaarde en bewustzijn te versterken. In 2000 was hij mede-oprichter van het performancegezelschap T.R.A.S.H., waarvoor hij meer dan 17 jaar lang muziek componeerde voor alle voorstellingen en films. In dezelfde periode verdiepte hij zijn kennis van contrapunt met een studie in Brussel.
Sinds 2019 is hij structureel betrokken als componist voor alle voorstellingen van The100Hands.
AYDAN VELDT
Technicus
Onze jonge spring-in-t-Veldt en aanpakker Aydan staat ons structureel bij voor de logistieke en technische ondersteuning van onze performances. Dit doet hij vanuit zijn bedrijf Show Alliance, gevestigd in ’s Hertogenbosch, dat hij met goede vriend en studiegenoot Robin oprichtte na afronden van de studie Podium- en evenemententechniek aan het Sint Lucas in Eindhoven.
De leukste uitdaging wat hen betreft? Problemen omzetten naar oplossingen. Ze gaan uitdagingen op het gebied van technische productie van voorstellingen of evenementen graag aan. Omdat zij zelf weten hoe belangrijk het is, geven zij de volgende generatie technici graag een kans en helpen hen op weg met de ontwikkeling van het vak.